Mano Sparnai: Diskusijos / Sparnų gamyba / Saugus sparnas


Diskusijos

Mano Sparnai :: Diskusijos :: LĖKTUVO GAMYBOS, KONSTRAVIMO KLAUSIMAI :: Sparnų gamyba
 
<< Prieš tai buvusi tema | Sekanti tema >>
Saugus sparnas
Eiti į puslapį       >>  
Moderatoriai: Nerijus Korbutas, Arius, Administratorius
Autorius Pranešimas
Rolandas
Kt Sau 01 2015, 08:19
rolandas
Užsiregistravęs dalyvis #8
Prisijungta: An Vas 19 2008, 01:09
Pranešimų: 5571
Gyvybiškai svarbi sparno savybė-jo elgesys esant dideliems atakos kampams. Toks režimas trumpai beveik visada būna kylant ir tupiant, taip pat skrydžio metu užsižiopsojus pilotui. Dar viena situacija-neaptakus sunkus lėktuvas su aiškiai per silpnu varikliu. Tokio lėktuvo sparnas viso skrydžio metu dirba dideliais atakos kampais, artimais max. leistiniems.

Kad srautas nenutrūktų nuo sparno galo, naudojamos įvairios priemonės:
-Saugus profilis. Keliamoji jėga, pasiekus didžiausią atakos kampą mažėja lėtai, o ne dingsta staiga,
-Diferencinis eleronų atsilenkimas ( į apačią gerokai mažiau ),
-Plyšinis eleronas,
-Priešsparnis elerono zonoje,
-Klasikiniai užsparniai. Kai jie bent kiek išleisti, atakos kampai sparno galuose visada mažesni nei pašaknyje, srautas nutrūksta pirma sparno viduryje,
-Mažo proilgio sparnas. Dėl didelio srauto pertekėjimo sparno galų zonoje, pavojingų kampų gale pasiekti neina.
-Geometrinis, kai kada aerodinaminis sparno susukimas.
Į viršų
Rolandas
Kt Sau 01 2015, 11:21
rolandas
Užsiregistravęs dalyvis #8
Prisijungta: An Vas 19 2008, 01:09
Pranešimų: 5571
Visų saugiklių retai prireikia. Beveik visus naudodavo II pasaulinio karo naikintuvuose, sklandytuvuose.

Mėgėjiškuose lėktuvuose parenkamas saugus profilis, kai kada plyšiniai eleronai, geometrinis sparno susukimas. Šiuos saugiklius naudojau ir aš, tačiau kyla noras atsisakyti sparno susukimo ir plyšinio elerono, siekiant gamybos supaprastinimo. Argumentai:
-Dar lieka saugus profilis, užsparniai, mažas proilgis. Iki šiol nei su vienu sparnu problemų nekilo.

-Vienam žinomam lėktuvui sparnų susukimas per klaidą buvo padarytas neteisingai-vienas sparnas turėjo minusinį 2 laipsnių susukimą, kitas tokį pat pliusinį. Tiesiog skraidantis grąžtas...
Lėktuvėlis buvo kreivas, tačiau daug metų sėkmingai skraidė, nebuvo polinkio virsti ant sparno praradus greitį.

Dar įdomiau-mokomieji LAK-16 sklandytuvai. Dėl gamybos broko visų sparnai susisukę po plius 10 laipsnių!
Dalykas visiškai neleistinas, tačiau bent keletas sklandytuvų metai iš metų sėkmingai skraido kritiniais kilimo-tūpimo režimais. Ir nieko!

Iš viso to peršasi mintis, kad susukimas nedidelio proilgio sparnams nereikalingas. Pagrindinis saugiklis čia-mažas proilgis.

Tai tik pamąstymai. Būsiu dėkingas tam, kas argumentuotai sukritikuos, arba argumentuotai palaikys.


[ Redaguota Pn Sau 02 2015, 01:38 ]
Į viršų
Arturas Stundzia
Pn Sau 02 2015, 04:12
Užsiregistravęs dalyvis #40
Prisijungta: Tr Vas 27 2008, 09:34
Pranešimų: 618
Visu pirma "mažas proilgis"---- tai prie kokios reikšmės jis dar yra mažo proilgio?
Aš gal kiek konservatyvus , bet siūlau naudoti geometrini sparno susukimą (SVIESTU KOŠĖS NEPAGADINSI ) nors ir darbo šiek tiek daugiau .
Į viršų
Algirdas L
Pn Sau 02 2015, 08:59
Užsiregistravęs dalyvis #541
Prisijungta: Št Vas 27 2010, 09:34
Vieta: Vilnius
Pranešimų: 540
..BRO-11,,sparnai, lėktuvui vasarą ilgai pastovėjus, susisukdavo +2-3 laipsnius, paprastai nevienodai, ir tupdant pabaigoje ištraukimo virsdavo į šoną. Vėliau sparnus stovėjimui tiesiog paremdavau ties galiniais eleronų mazgais
Mano nuomone susukimas reikalingas.
Į viršų
Juozas
Št Sau 03 2015, 02:32
Užsiregistravęs dalyvis #22
Prisijungta: Št Vas 23 2008, 06:32
Pranešimų: 998
"Zylei" panaudoti trys Rolando paminėti saugikliai: saugus profilis, geometrinis sparno susukimas ir plyšiniai eleronai. Vimcas Lapėnas pasakojo kaip jie "išdykaudavo" su "Zylėmis". Saugiame aukštyje pritraukdavo iki galo vairalazdę. Sklandytuvas praradęs greitį pradėdavo parašiutuoti, nuleisdavo nosį, įgaudavo greitį ir taip bangomis ir skrisdavo. Jokio bandymo virsti į suktuką nebūdavo.
Iš išvardintų trijų saugiklių, pirmieji du technologiškai lengviausiai realizuojami. Geometrinio susukimo papildoma nauda - dėl mažesnės keliamosios jėgos sparno galuose, kiek mažesnis induktyvusis pasipriešinimas.
Plyšiniai eleronai, Junkerso tipo ar ne, kiek sudėtingesni už paprastus. Bet sudėtingumą atperka ir didesnis jų efektyvumas. Be to jie ne tiek pagerina suktukines charakteristikas, kiek padidina skersinį pavaldumą esant mažiems greičiams, kas taip pat naudinga.
Užsparnis taip pat daro sparną sudėtingesnį, be to suktukines charakteristikas pagerina tik kai atlenktas. papildoma nauda - mažesnis minimalus greitis.
Mažo proilgio sparnas - paprastesnė gamyba, bet blogesnė aerodinamika. Aerodinamiką blogina ir priešsparnis, alternatyva - plyšys ties eleronais, kaip BK-4 ir Nortropo skraidančiuose sparnuose. Bet tai sudėtinga.
IŠVADOS:
Darant kuo paprastesnį, lėktuvui su maža ploto įkrova, sparną reikėtų naudoti saugius profilius ir geometrinį susukimą. Tiktų negreitam, paprastam lėktuvui.
Sudėtingesniam sparnui - prie minėtų saugiklių dar reikėtų pridėti plyšinius užsparnius ir eleronus. Tiktų kiek greitesniam, didesnio greičio diapazono lėktuvui.
Siekiant gerų aerodinaminių charakteristikų, tikslinga naudoti aerodinaminį susukimą (sparno pašaknyje aukštų charakteristikų profilis, gale - saugus), derinant su nedideliu geometriniu. Kaip papildoma priemonė - automatiniai priešsparniai, arba plyšys ties eleronu. Bet toks sparnas sudėtingas. Tinka greitam, geros aerodinamikos lėktuvui.
Geometriškai susuktas, mažo proilgio, su priešsparniais, plyšiniais eleronais ir užsparniais turintis saugų profilį sparnas tiktų trumpos kilimo - tūpimo distancijos lėktuvui.
Visi išvardinti sparnai yra saugūs, tik saugumas pasiekiamas skirtingai - arba prastesnės aerodinamikos, arba sudėtingesnės konstrukcijos sąskaita.

[ Redaguota Št Sau 03 2015, 02:33 ]
Į viršų
Andrius
Št Sau 03 2015, 04:57
Užsiregistravęs dalyvis #26
Prisijungta: Sk Vas 24 2008, 08:59
Pranešimų: 471
Uzduokit sau klausima, Kam reikalingas susukimas?
Daug prirasyta,suplakta i kruva.
Mus visuomet moke, kad susukimas reikalingas srauto nuplysimo pavelinimui sparno galuose prie kritiniu atakos kampu.
Ar as klystu?
Į viršų
Juozas
Št Sau 03 2015, 05:20
Užsiregistravęs dalyvis #22
Prisijungta: Št Vas 23 2008, 06:32
Pranešimų: 998
Ne, neklysti, ir mokė teisingai.
Bet tema ne "Sparno susukimas", o "Saugus sparnas", tai yra daug platesnė. Tai ir nagrinėjami visi suktukinių charakteristikų pagerinimo metodai, o ne sparno susukimas, kaip vienas iš jų.

[ Redaguota Št Sau 03 2015, 05:27 ]
Į viršų
Rolandas
Št Sau 03 2015, 06:11
rolandas
Užsiregistravęs dalyvis #8
Prisijungta: An Vas 19 2008, 01:09
Pranešimų: 5571
Ponai teoretikai, per toli į lankas.
Pacituosiu pats save:

Dar įdomiau-mokomieji LAK-16 sklandytuvai. Dėl gamybos broko visų sparnai susisukę po plius 10 laipsnių!
Dalykas visiškai neleistinas, tačiau bent keletas sklandytuvų metai iš metų sėkmingai skraido kritiniais kilimo-tūpimo režimais. Ir nieko!


Kaip paaiškint tokį dalyką?
Į viršų
AR
Št Sau 03 2015, 06:52
www.ROTORKLUBAS.lt
Užsiregistravęs dalyvis #6
Prisijungta: Pr Vas 18 2008, 08:16
Vieta: Kaunas
Pranešimų: 3568

Rolandas rašė ...

Ponai teoretikai, per toli į lankas.
Pacituosiu pats save:

Dar įdomiau-mokomieji LAK-16 sklandytuvai. Dėl gamybos broko visų sparnai susisukę po plius 10 laipsnių!
Dalykas visiškai neleistinas, tačiau bent keletas sklandytuvų metai iš metų sėkmingai skraido kritiniais kilimo-tūpimo režimais. Ir nieko!


Kaip paaiškint tokį dalyką?


tie sklandytuvai retai pasiekia kritini atakos kampa (net ir tupdant). Kitaip sakant greitis visuomet su atsarga buna.
Į viršų
sl
Št Sau 03 2015, 10:29
Užsiregistravęs dalyvis #31
Prisijungta: Pr Vas 25 2008, 08:40
Pranešimų: 66
Aviakonstruktorius A.Jakovlevas savo prisiminimų knygoje rašė,kad lėktuvo suktukines charakteristikas gerindavo stengdamiesi pasiekti kuo labiau priekinę centruotę.Įtariu kad suktuko atveju lėktuvo slėgio centras dėl nutrūkusio srauto pasislenka į priekį ir tuomet sumažėja pastovumo-pavaldumo atsarga.Tokiu atveju galimai svorio centras gali atsidurti už slėgio centro.Pastarojo padėtis labai priklauso nuo aerodinamikos.Manau kad profiliai su lėkštu Cymax prisideda prie saugumo.
Į viršų
Eiti į puslapį       >>   

Persikelti:     Į viršų

Sindikuoti šią temą: rss 0.92 Sindikuoti šią temą: rss 2.0 Sindikuoti šią temą: RDF
Powered by e107 Forum System
Atvaizdavimo laikas0.0648sek,0.0063iš to užklausomsDB užklausos:31. Naudojama atmintis:3,910kb