Mano Sparnai: Diskusijos / Prietaisai. Navigaciniai, variklio darbo ir kt. / Derivometras (drift indicator, drift meter)


Diskusijos

Mano Sparnai :: Diskusijos :: LĖKTUVO GAMYBOS, KONSTRAVIMO KLAUSIMAI :: Prietaisai. Navigaciniai, variklio darbo ir kt.
 
<< Prieš tai buvusi tema | Sekanti tema >>
Derivometras (drift indicator, drift meter)
Eiti į puslapį   <<      
Moderatoriai: Nerijus Korbutas, Arius, Administratorius
Autorius Pranešimas
Rolandas
Tr Kov 01 2017, 10:33
rolandas
Užsiregistravęs dalyvis #8
Prisijungta: An Vas 19 2008, 01:09
Pranešimų: 4931

NNN rašė ...

Arba pilotas, arba navigatorius.
Tiek, kiek skraidom mes užtenka azimuto ir žemėlapio. Nuonaša svarbi būtų, jei tektų labai tiksliai kurą susiskaičiuot.


Nuonašą neverta tiksliai skaičiuot, nes paprastas magnetinis kompasas netikslus.
Kažkada teko skraidyti An-2 blogu oru. GPS nebuvo. Nustebino labai tikslus giromagnetinis kompasas. Suskaičiavus teoriškai, skrydžio metu viskas gaunasi kaip vadovėly-net nesitiki. Jokių nuokrypų, į punktus išeini tiksliai kaip paskaičiavęs. Malonumas.
Į viršų
Kiras
Kt Kov 02 2017, 05:57
Kiras
Užsiregistravęs dalyvis #84
Prisijungta: Kt Bal 10 2008, 02:25
Pranešimų: 157
Rolandas rašė ...

Nuonašą neverta tiksliai skaičiuot, nes paprastas magnetinis kompasas netikslus.
Kažkada teko skraidyti An-2 blogu oru. GPS nebuvo. Nustebino labai tikslus giromagnetinis kompasas. Suskaičiavus teoriškai, skrydžio metu viskas gaunasi kaip vadovėly-net nesitiki. Jokių nuokrypų, į punktus išeini tiksliai kaip paskaičiavęs. Malonumas.

Ar čia kalba eina apie vėjo nuonašą?
Ar aš teisingai suprantu, kag gyromagnetinis kompasas (seniau vadintas directional gyro) vėjo nuonašą pats eliminuoja?
Į viršų
Rolandas
Kt Kov 02 2017, 08:26
rolandas
Užsiregistravęs dalyvis #8
Prisijungta: An Vas 19 2008, 01:09
Pranešimų: 4931
Ne, jis tiesiog tiksliai rodo. Vėjo nuonašą pasiskaičiuoji prieš skrydį, koreguoji skrydžio metu.
Giroskopas neleidžia makaluotis, o sparno gale esantis magnetinis daviklis nuolat koreguoja.

Išlepinti GPS, pilotai dažniausiai tingi skrist pagal kompasą ir žemėlapį, kai kada nežino kaip teisingai tai daryti.

Prieš kildamas ant žemėlapio nusibrėži kelio liniją ir įvertinęs nuonašą paskaičiuoji kursą. Kai kompasas netikslus, gali tai daryti iš akies. Prasto kompaso paklaidos būna iki 30 laipsnių. Iš akies nustatai ir būsimą nuonašą.

Esmė toliau-iš žemėlapio nustatai charakteringą orientyrą, kurį matysi pakilęs, numatai tolimesnius orientyrus. Pakilęs griežtai laikaisi kad ir apytikriai užsiduoto kurso. Pagal pirmą orientyrą kursą koreguoji ir vėl griežtai laikaisi pakoreguoto kurso. Jei reikia, ties sekančiais orientyrais vėl kursą koreguoji. Nuolat seki kompasą. Naudojiesi laikrodžiu.
Tokia metodika leidžia tiksliai skristi net turint blogus prietaisus ir esant blogam orui.


[ Redaguota Kt Kov 02 2017, 08:45 ]
Į viršų
NNN
Pn Kov 03 2017, 09:20
NNN
Užsiregistravęs dalyvis #14
Prisijungta: Tr Vas 20 2008, 12:56
Pranešimų: 5722
Komplektėlis neišlepintiems GPS pilotams (subalansuotas MS, bet gali tikt ir klasikai).

Žemėlapio dėklas + nuonašų, kurso ir degalų sąnaudų skaičiavimo rinkinukas.

(Žemėlapis ne pavyzdinis, be abejo )





Į viršų
NNN
Pn Kov 03 2017, 09:31
NNN
Užsiregistravęs dalyvis #14
Prisijungta: Tr Vas 20 2008, 12:56
Pranešimų: 5722
Kompaso paklaidą nesunkiai galima rasti:

Naudojant tikslų kompasą, lygioje vietoje nubrėžiame liniją, ar pažymime gairėmis. Pastatome orlaivį ant linijos, ar tarp gairių, nosimi orientuotą šiaurėn, įjungiame viską, kas turi būti įjungta, užvedame variklį ir žiūrime, ką rodo kompasas (kai kurie kompasai yra reguliuojami ir galima paklaidą pašalinti), užsirašome paklaidą. Procedūrą pakartojame apsukę orlaivį 180 laipsnių (t.y. nosimi į pietus).

Dar rekomenduoju pasiskaityt https://www.merkinekreves.varena.lm.lt/sauliai/dokumentai/Karo%20topografija_03.pdf


[ Redaguota Pn Kov 03 2017, 09:32 ]
Į viršų
Kiras
Sk Kov 05 2017, 01:21
Kiras
Užsiregistravęs dalyvis #84
Prisijungta: Kt Bal 10 2008, 02:25
Pranešimų: 157
Dar pratęsiant diskusiją apie dervometrą.
Jei šis derivometras:



buvo sumontuotas ant šito kompaso:



tai nelogiška, kad katastrofos metu apačioje buvęs prietaisas sudužo, o viršutinis liko sveikas.

Vadinasi taip, kaip teigia Algis būti negalėjo:
Algis rašė ...

Pagal mane jis montuojamas ant kompaso ir esant vėjo nuonašai išstatomas nuonašos kampas.

Į viršų
Valdas-Fox
An Spa 31 2017, 08:22
ValdasFox
Užsiregistravęs dalyvis #636
Prisijungta: Pn Rgs 10 2010, 02:23
Pranešimų: 375
NNN rašė ...

Komplektėlis neišlepintiems GPS pilotams (subalansuotas MS, bet gali tikt ir klasikai).
Žemėlapio dėklas + nuonašų, kurso ir degalų sąnaudų skaičiavimo rinkinukas.
(Žemėlapis ne pavyzdinis, be abejo )


Kas vadinasi tas rinkinukas, ir kur pirkai jei nepaslaptis?
Kiek jis praktiškas naudotis skrydžio metu, turbulenceijos sąlygomis, ar dar turi laiko vairuodamas MS paišyti linijas su liniuote ir pieštuku? man dažniausiai šita užduotis ir būna sunkiausia: tam kad grafiniai skaičiavimo metodai būtų pakankamai tikslūs, reikia linijas braižyti dviem rankom, gražiai pasidėjus ant stalo. Kai termikai gerai "kalbasina" -ankštoje kabinoje tai tampa ""mission imposible". Naudojimasis šnaps-kompasu lygiai taip pat. Gerą terminę dieną jis sukasi nuolatos kaip vilkelis. BA lėktuvams užtenka net ir paprasto girokompso, kurį galima ir rankiniu būdu persikalibruoti, ištaikius ramesnę vietą.
Atinkamai, linijų braižymas tik namie ant stalo. Pakilus labai dažnai visus naminius subraižymus tenka išmesti iškart po starto, nes situacija pasikeitė: vėjas, oras, ribojamų zonų, laikinų CTR aktyvimas, etc. Todėl žmonės ir naudojasi kompais.
Beje, kodėl naudotis mechaniniu/grafiniu kompu yra cool o elektroniniu jau nebe?



[ Redaguota An Spa 31 2017, 09:01 ]
Į viršų
sky76v
An Spa 31 2017, 09:25
Užsiregistravęs dalyvis #3230
Prisijungta: Sk Bir 12 2016, 10:42
Pranešimų: 443
Kiras rašė ...

NNN, matau jus sudomino tie derivometrai. Tai gal padiskutuokim plačiau.

Jei teisingai suprantu, tai tie driftmeteriai yra optiniai - teleskopiniai, tokie, kaip kad naudoti V.Posto navigatoriaus H.Gečio (Harold Gatty).
Kita rūšis - tai tokie, kaip pateikti Povilo nuorodoje. Nors jų aprašymas - "kosmosas", bet veikimo principas, matyt, magnetinis.
Mano pateiktas prietaisas nepanašus nė į vieną iš jų.

Ko gero, jūs teisus - matyt, tai tėra tik paprastas antdėklas virš kompaso, kaip kad ir Algis rašė. O nuonašos kampą lakūnas turėdavo pasiskaičiuoti pats.




Galima spėti, kad optinis, tik ne teleskopo, o „plokštelinio fotoaparato“ („camera obscura“) tipo: žemyn nukreiptu objektyvu vaizdas projektuojamas į ciferblatą ir pagal pasirinkto objekto kelią juo nustatoma nuonašos kryptis. Skrydžių simuliatorių entuziastai irgi bando sumodeliuoti šį prietaisą.
Į viršų
Rolandas
An Spa 31 2017, 10:04
rolandas
Užsiregistravęs dalyvis #8
Prisijungta: An Vas 19 2008, 01:09
Pranešimų: 4931
NNN rašė ...

Kompaso paklaidą nesunkiai galima rasti:

Naudojant tikslų kompasą, lygioje vietoje nubrėžiame liniją, ar pažymime gairėmis. Pastatome orlaivį ant linijos, ar tarp gairių, nosimi orientuotą šiaurėn, įjungiame viską, kas turi būti įjungta, užvedame variklį ir žiūrime, ką rodo kompasas (kai kurie kompasai yra reguliuojami ir galima paklaidą pašalinti), užsirašome paklaidą. Procedūrą pakartojame apsukę orlaivį 180 laipsnių (t.y. nosimi į pietus).

Dar rekomenduoju pasiskaityt https://www.merkinekreves.varena.lm.lt/sauliai/dokumentai/Karo%20topografija_03.pdf




Mažumėlę ne taip.
Aerodrome toli nuo pastatų ir geležinių daiktų- bent per 100 metrų įrengiama deviacijos aikštelė-pagal tikslų kompasą pažymimas centras, 4 pasaulio šalys ir dar 4 kryptys tarp pasaulio šalių- pietvakariai, pietryčiai ir t.t.
Su dirbančiu varikliu ir įjungtais prietaisais orlėkis statomas tiksliai į šiaurę. Kompaso paklaida deviaciniu šiaurės-pietų sraigtu sumažinama per pusę. T.y. jei kompasas rodo 20 laipsnių, padaroma kad rodytų 10 laipsnių.
Tas pat padaroma atsukus vakarų kryptimi sraigtu rytai-vakarai.
Toliau lėktuvas vėl sukamas į šiaurę ir deviacijos grafike pažymima šiaurinio kurso paklaida. Toliau sukama kas 45 laipsniai ir grafike pažymimos visos paklaidos. Grafikas turi būti lėktuvo kabinoje iki kito deviacijos nurašymo, paprastai po metų laiko.
Procedūra aprašyta navigacijos vadovėliuose. Teko tai daryti, kol GPS nebuvo išlepinęs...
Į viršų
Kiras
Tr Lap 01 2017, 02:29
Kiras
Užsiregistravęs dalyvis #84
Prisijungta: Kt Bal 10 2008, 02:25
Pranešimų: 157
Šiek tiek nukrypom į lankas. ĢPS-ai, deviacijos...
Primenu tema prasidėjo nuo štai šio prietaiso - derivometro:



Tai "Lituanikos" prietaisas,1933 metai.
Taigi derivometras - tai prietaisas derivacijai nustatyti. Kas ta derivacija nelabai suvokiu. Apibrėžimas iš žodyno: sviedinio (kulkos) nukrypimas į šoną nuo šaudymo plokštumos dėl sviedinio sukimosi, oro pasipriešinimo ir Žemės traukos
Tai čia kalbama apie derivaciją artilerijoje. O kas tai aviacijoje? Spėju, kad lėktuvo nukrypimas nuo kurso dėl vėjo nuonašos.
Labai domiuosi "Lituanikos" skrydžiu, jo smulkmenomis. Tai ir noriu suprasti, kaip tas derivometras veikia. Todėl ir iškėliau klausimą - gal yra šioje svetainėje žinančių arba galinčių išsiaiškinti, kaip veikia (veikė) būtent toks "Lituanikos" derivometras. O apie GPS - nereikia, 1933 metais GPS-ų nebuvo...
Į viršų
Eiti į puslapį   <<       

Persikelti:     Į viršų

Sindikuoti šią temą: rss 0.92 Sindikuoti šią temą: rss 2.0 Sindikuoti šią temą: RDF
Powered by e107 Forum System
Atvaizdavimo laikas0.0948sek,0.0076iš to užklausomsDB užklausos:29. Naudojama atmintis:3,934kb